TRENDRAPPORT OM BADRUMMET
Vad är inne och vad är ute? Vitt, grått, ljuva pasteller eller hårda metaller? Trä eller komposit? Mjuka, runda former eller strikt och kantigt? Öppen planlösning eller privata rum? Här bjuder några av våra experter på en liten försmak av vad som är på gång i badrummet.
Badrummet blir en allt viktigare del av hemmet. När man ändå gör en så stor investering är det lika bra att satsa på de nya designade golvbrunnarna. Från att en golvbrunn tidigare upplevts vara ett ”nödvändigt ont” så har Unidrains design gjort golvbrunnen till ett viktigt designelement i badrummet. Golvavloppet, kakel- och klinkerplattor som är en del i byggnadsstommen skall man vara noggrann i valet av. Detta skall man leva med i 25 – 30 år innan nästa totalrenovering. Med en väggnära golvbrunn som Unidrain kan man ha hur stora golvplattor som helst eller små om man så önskar. Golvfallet läggs endast i en riktning – in mot väggen. Unidrains lägsta ramar möjliggör även att man kan lägga mosaik. Med en väggnära golvbrunn får man dessutom ett handikappvänligt badrum på köpet. Hantverkarna var för några år sedan skeptiska men nu är hundratals utbildade och tycker att detta är enklare och säkrare att installera än traditionella golvbrunnar. För att förenkla installationen ytterligare har Unidrain nu tagit fram det patenterade och nyutvecklade golvavloppet Unidrain Shower Line som ger ett perfekt inbyggt och kvalitetssäkrat lokalt golvfall i duschen.
Den stora trenden just nu är olika ytskikt på blandare och duschar, till exempel mässing, koppar och svart krom. Axor Manufaktur är en specialavdelning inom Hansgrohe som bara producerar olika ytskikt och andra specialprodukter. En annan stor trend är det nya mjuka formspråket och gärna i kombination med det mer kantiga traditionella. Kunderna efterfrågar allt mer design, kvalitet och funktion. Badrummet har blivit ett ställe för njutning och avkoppling.
Det är svårt att säga någon exakt trend, men jag känner att det är mycket klassiska grafiska format som efterfrågas. I keramiken kanske det inte är så mycket pasteller som efterfrågas, mycket för att man ofta inte vågar men det finns och jag har sett flera nya fina serier. De oljiga ytorna finns i keramiken, liksom pärlemor, trä och metaller. Något man också ser i många andra material just nu. Glaserade ytor som ger en handgjord känsla är det mycket efterfrågan på samt att man ser att det går mot lite varmare toner även om det grå och steniga/cementlika fortfarande är stort. Formaten blir fortfarande större och större från leverantörerna. Miljömedvetenheten blir också större och större även inom keramiken, både i projekten och för privatkonsumenten.
Vi ser att den minimalistiska stilen kommer tillbaka. Det går åt det stramare hållet. Kompaktlaminat blir allt mer populärt då det är 100 procent vattentåligt och kan fås i olika storlekar. Trä är alltid gångbart. Vi säljer fortfarande mycket av våra serier Solvik och Viskan, men trenden går generellt åt det lite kantigare hållet.
Man vill ha rent glas och eftersträvar det stilrena med hårda linjer och lite kantig design. Man vill inte ha så många detaljer och väljer därför bort lister, bland annat. Även om badrummen blir allt mer personliga så säljer vi fortfarande mest av våra standardprodukter Niagara/Angel, men givetvis går det mesta att måttbeställa.
När det gäller badrumsmöbler ser vi generellt mindre vitt och mera färg. Formerna blir rundare och mjukare. LED-tekniken ger enorma ljussättningsmöjligheter, då belysningen till exempel kan integreras i möblerna. Man vill ha det lättskött, så den vägghängda WC-stolen är en trend som växer sig allt starkare och vår ytfinish Wondergliss är allt mer efterfrågad. Samtidigt blir badrummet större och öppnare, en allt viktigare plats i hemmet.
En trend just nu är att förorten kommer in i finrummet. Vi har sett mässing, koppar och rosé. Nu kommer ”pink gold”, en lite mer sober guldton. Vi har även ”black chrome” som känns lite mer exklusiv utan att man egentligen kan sätta fingret på det. Materialen i badrummet blir allt mer solida och det är nu inne med patina, material och ytor som bara blir vackrare med tiden. Våra kunder vill även ha de mer klassiska formerna, men utan att ge avkall på modern funktion. Att handlar om att skapa en känsla. Och det är precis det vi på Tapwell gör – vi skapar en känsla.
Trenden går ifrån klassiska, mot nya material. Komfort är prioriterat. Det ska vara praktiskt och lätt att göra rent samtidigt är nya funktioner och detaljer viktigt . Acovi är en stenkomposit utan skarvar och helt utan öppna porer där smuts kan samlas. Känslan av materialet är mjukt och matt, inte lika kallt och hårt som porslin. Konsumenten blir allt mer kräsen, man vill ha möjlighet till flexibla mått för att det ska passa perfekt. Därför gör vi även helt måttanpassade produkter.
Eurobad är ju lite speciellt då vi satsar på lyxigare badrumsförvaring och går vår egen väg. Vi gör vad vi själva tycker är snyggt och passar för den svenska marknaden. Men vi kan se att det finns flera parallella trender som löper samtidigt. Fortfarande är det mest kantiga former som gäller, men ändå lite mjukare. Belýsning kommer tydligt. LED tar lite plats och kan kapslas in och integreras, vilket leder till nya möjligheter. Man sätter ju tonen med belysningen då den kan dimras vid behov. Generellt börjar badrummet se ut som vardagsrum. Det börjar hända lite grejer helt enkelt, det finns egentligen inga begränsningar då man kan numer göra snygga möbler som tål att placeras i våtrum.
TEXT SUZANNE LINGE FOTO RALF LUKOVIC